Türkiye’de bilimi ve teknolojiyi yaygınlaştırmak, geliştirmek, kamu ve özel sektörde faaliyet gösteren paydaşları bir araya getirip birbiriyle ilişkilerini güçlendirmek amacıyla 14–15 Şubat 2025 tarihlerinde TÜBİTAK ve Kocaeli Büyükşehir Belediyesi iş birliğiyle “4. Türkiye Bilim ve Teknoloji Merkezleri Zirvesi" Kocaeli Uluslararası Kongre Merkezinde düzenlendi.
Kocaeli'de yapılan zirvede eğlenceli deneyimleme atölyeleri ile kıymetli öğrenme yaşantıları gerçekleşti. Birbirinden güzel atölye ve etkinliklerde yerini alan Zekâ Oyunları ile Eğlenerek Öğreniyorum Oryantiring Atölyesi çok verimli ve eğlenceliydi.
Değerli TÜBİTEM payďaşları, akıl yürütmeciler ve zekâ oyunu severlerin geniş ölçekli katılımıyla Türkiye Bilim ve Teknoloji Merkezleri (TÜBİTEM 2025) Zirvesinde bilişsel, sosyal-duygusal, psikomotor, entellektüel boyutlarda üst düzey öğrenmelerin gerçekleştiğini birlikte deneyimledik. Bu kapsamda katılımcılarımızın yoğun ilgi gösterdiği Zekâ Oyunları ile Eğlenerek Öğreniyorum Atölyesini Doç.Dr. İbrahim Yüksel, Dr. İbrahim Varol Hocalarımızın Koordinasyonu, Kocaeli'nin Zekâ Oyunu Eğitmenlerinin kıymetli katkılarıyla gerçekleştirdik. Zekâ oyunu atölyesi oryantiring istasyonlarına 7'den 70'e her yaştan katilimcılar başta olmak üzere TÜBİTEM ekibi, akademisyenler, çocuklar için ebeveyn katılımlı rol model zeka oyunları, takım yarışmaları ve de öğretmen rehberliğinde öğrencileri oryantiring zeka oyunu istasyonlarında farklı tonlarda ilk günkü heyacan ve tutkuyla yaygın etkisini sürdürdüğünü gözlemlemek mutluluk vericiydi. TÜBİTEM 2025 Zirvesinde Zekâ Oyunları Atölyesi kapsamında akıl yürütme ve işlem oyunları; bilim temalı sözel oyunlar; strateji oyunları ile milli oyunumuz mangala; geometrik-mekanik oyunlar ile uzamsal-mekan biliş gelistirme; zeka soruları ve resfebe ile kültür-bilim-teknoloji merkezlerine yönelik beyin temelli öğrenme ve durumlu biliş odaklı istasyonlarımızın herbirinde zengin oyun pörtföyü ile katılımcı etkileşimini hedefleyen çok kıymetli entellektüel beceriler ve kazanımlar elde edildi. Zekâ Oyunları ile Eğlenerek Öğreniyorum Atölyemizde her yaştan katılımcılara ilişkin farklı seviyelerdeki oryantiring istasyonlarında eğlenceli oyun temelli öğrenme, problem çözme, birlikte öğrenmeye dayalı tatlı rekabet-nezaket, akran-aile iletişimi, uzman-yeni başlayan zeka oyunu kültürü, işbirlikli öğrenme, eleştirel, analitik düşünme, zaman-stres yönetimi gibi bir çok 21. yüzyıl becerilerinin kazandırıldığı önemli çıktılara ve geri dönütlere ulaşıldı. Bilim-toplum ara yüzeyinde zekâ oyunu atölyesinin bilim iletişimi ve yönetişimine dair çarpan etki oluşturduğunu deneyimlemenin yansımalarını özellikle çocuklarda ve halkta deneyimleme atölyesi özelinde gözlemlemek çok kıymetli bir olgu. Bu bağlamda TÜBİTEM 2025 çıktılarımızı sistem yaklaşımı ile analiz ederek saha deneyimlerimizi ve katılımcı veri setlerine dayalı fenomolojik bulgularımızı paydaşlarımız ile paylaşmanın mutluluğunu ve devamlılığını temenni ediyoruz. Gazi Üniversitesi Akıl Yürütme Toplululuğu Danışmanı Doç. Dr. İbrahim Yüksel ve Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Girişimciliği Ekosistemi ve Liderlik Akademisi Topluluğu Danışmanı Dr. İbrahim Varol olarak öz değerlendirmemiz şudur ki; akademiden toplumun nihai faydanacıları olan bilim severlere geniş yelpazede bilim-toplum iletişiminde çok yönlü, çok katmanlı ve dinamik ekosistem olanağı oluşturan TÜBİTAK / TÜBITEM'in katma değeri ve gelecek senaryosu yadsınamaz. Bu çerçevede biyo-psiko-sosyal varlık olan insanı popüler/entellektüel bilim toplumuna entegre eden TÜBITEM'in kurumsal kimliğinde kritik yaygın etki sağlamaktadır. Bu kurumsal kültür ikliminde deneyimlenen zekâ oyunları atölyesinin okulda, okul dışı ve informal öğrenme ortamlarında, bilim merkezlerinde, özel eğitimde ve üstün yeteneklilerin eğitiminde bireylerin erken dönem ve yaşam boyu bilim eğitimine yönelik ilgi, istidat ve yeteneklerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.
Bu doğrultuda Zekâ Oyunları ile Eğlenerek Öğreniyorum Atölyesinde Doç. Dr. İbrahim Yüksel ve Dr. İbrahim Varol'un koordinasyonunda katma değer sağlayan Zeka Oyunları Eğitici Eğitmenlerimiz Süleyman Bahar, Diyaeddin Ay, Veli Çınkır, Şerife Yalvaç, ayrıca uzun yıllar Kocaeli'de TSF il temsilciliği yapan Ahmet Açıkgöz, Sınıf Öğretmeni Ayşe Açıkgöz ve Fen Bilgisi Öğretmeni Ergün Karaca'nın uzmanlık destekleri ve özverileri için teşekkür ederiz. Özellikle oryantiring zekâ oyunu etkinliklerini başarı ile yürüten atölye ekibimiz takım ruhuyla, yaşam boyu öğrenme anlayışıyla ve 7'den 70'e geniş yelpazede katılımcı hedef kitlesi tarafından olumlu karşılık bulduğu gözlemlendi. Ayrıca zekâ oyunu atölyemize danışman, katılımcı gözlemci, akademisyen rolleriyle katma değer sağlayan Bozok Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Mustafa Böyükata Hocamızın oryantiring zekâ oyunu istasyonlarımızda küçük yaş grupları ile etkileşimli ve katılımcı mentorluğunu deneyimlemek hem atölye ekibimiz hemde katılımcılar için heyacan vericiydi. Zekâ Oyunları ile Eğlenerek Öğreniyorum Atölyemizin en kıymetli anlarından biriside oryantiring zekâ oyunu istasyonlarını başarı ile tamamlayarak bireysel kategoride ödül kazanan 6. Sınıf öğrencisi Duru Şanbay, ayrica takım kategorisinde ödül kazanan Zehra Adıgüzel, Dilanur Tatoğlu, Selen Özcan, Ahmet Emir Çiçek ve katılan herkesi tebrik ediyoruz. Ödül kazanan Duru Şanbay adlı ögrencimiz Zekâ Oyunları ile Eğlenerek Öğreniyorum Atölyemiz ile ilgili olarak düşüncelerini şöyle ifade etti: "Zekâ oyunlarını her zaman çok sevdim. Atölyeyi görünce hiç düşünmeden katılmak istedim. Benim için inanılmaz keyifli bir deneyim oldu. Çok eğlendim ve çok şey öğrendim. İyi ki bu etkinliğe katılmışım. Çok mutluyum." dedi. Bu vesile ile atölyemize katılan 7'den 70'e herkesi tebrik ediyoruz. Yeni etkinliklerde zekâ oyunu severlerinin büyük ailesiyle keyifli atölye etkinliklerinde buluşmak ümidiyle güzide kurumumuz TÜBİTAK / TÜBİTEM ekibine bilim severleri ve zekâ oyunu sevenleri biraraya getirdiği için teşekkürü canı gönülden bir borç bilir, saygı ve sevgilerimizi sunarız.
Görüş, istek ve değerlendirmelerinizi bize iletin.